استاندارد لازم برای چمن مصنوعی ضد حریق

استاندارد لازم برای چمن مصنوعی ضد حریق

آیا چمن مصنوعی ضد حریق وجود دارد ؟

همانطور که پیشتر گفته شد در برخی از أنواع چمن های مصنوعی، موادی افزوده می شود که آنها در برابر گرما مقاوم تر می کنند. حتی به سادگی می توانید از این پوشش ها در مناطق بسیار گرم هم استفاده کنید. اما چمن مصنوعی ضد حریق به شکل کلی ضد آتش نیست.

به این معنی که مثلا اگر روی آن ته سیگار روشن و یا زغال قرار بگیرد منجر به سوختن خواهد شد. متاسفانه برخی افراد جهت فروش بیشتر، تمام حقیقت را به مشتریان نمی گویند و ممکن است این تصور را به وجود آورند که چمن مصنوعی صد در صد ضد اشتعال است.

اگر نیاز دارید محیطی به صورت کامل ضد اشتعال باشد، بهتر است از کفپوش نسوز استفاده کنید. این کفپوش ها معمولا به نسبت چمن مصنوعی مقاومت بالاتری دارند. البته باز هم در برابر شعله مستقیم قابل اشتعال هستند.

کاربرد های مختلف چمن مصنوعی ضد حریق

استفاده از چمن مصنوعی نسوز در پارک ها

در پارک ها و مراکز تفریحی بهتر است از چمن مصنوعی ضد حریق استفاده شود. دلیل این موضوع هم رعایت کمتر أصول ایمنی از سوی رهگذران است. زمانی که چمن مصنوعی برای استفاده عموم نصب می شود، باید از محصولات با کیفیت بالاتر و نصب تخصصی بهره برد. از ژئوتکستایل چمن مصنوعی به کار رفته در زمان نصب تا بالایی ترین لایه آن باید به دقت تهیه و جایگذاری شوند. با این حال بهتر است تابلوهای ایمنی در اطراف این مکان ها به کار بروند.

تابلوها هشدار دهنده این احتمال را که افراد در نزدیکی چمن آتش روشن کنند و یا ته سیگار خود را روی آن بیاندازند را کاهش می دهد.

چمن مصنوعی مقاوم در برابر آفتاب و رطوبت

چمن های مصنوعی، امروز در برابر آفتاب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. زمین های چمن بسیاری در گرم ترین مناطق مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چمن اصولی نصب شود و نگهداری آن به موقع انجام بپذیرد، هیچ گونه مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد.

پس اگر در مناطق جنوبی کشور می خواهید از چمن مصنوعی ضد حریق استفاده کنید، نگران حریق آن نباشید.

تا زمانی که شعله آتش به صورت مستقیم و یا مواد در حال سوختن بر روی چمن قرار نگیرند، اشتعال رخ نمی دهد. البته بهتر است همواره در نزدیکی چمن مصنوعی تجهیزات لازم تخصصی برای خاموش کردن آتش آن را داشته باشید.

ضخامت لازم برای چم مصنوعی ضد حریق

رعایت فاصله ی استاندارد آتش با چمن

در محوطه ای که چمن مصنوعی به کار رفته است، مواد اشتعال زا را نزدیک نکنید. این کار شما ممکن است منجر به از دست رفتن چمن شود. مقاومت چمن در برابر آتش تنها تا حدودی می تواند جلوی سوختگی را بگیرد. البته شایان توجه است که اگر بخشی از چمن مصنوهی بسوزد، نیاز نخواهید داشت کل آن را تعویض کنید. تنها بخش های سوخته و آسیب دیده تعویض خواهند شد.

البته ممکن است این موضوع کمی گسترده تر مورد نیاز باشد. دلیل این امر هم رعایت أصول نصب صحیح است. ممکن است بر اثر سوختگی زیرسازی دچار تخریب شده باشد. در این شرایط نیاز خواهد بود بخش های اطراف آن هم تعویض شوند تا زیرسازی با همان کیفیت بخش های دیگر انجام شود. عدم رعایت این موضوع به ضرر شما خواهد شد. چرا که عایق و مشکلاتی که برای خروج آب بوجود می آیند خودشان سریعا موجب تخریب می شوند.

اما جدای از این موارد، بهتر است هیچ گاه باربکیو، منقل، آتش و مواد اشتعال زا را در کنار چمن قرار ندهید. حتی از آنجایی که ممکن است بخش هایی از آتش بلند شوند، بهتر است حتما حداقل تا محدوده ۵ متری آن هیچ گونه مواد اشتعال زا و یا آتش روشن نکنید.

باید بدانید که آتش می تواند منجر به سوختن چمن مصنوعی ضد حریق شده و ضرر مالی زیادی برایتان به وجود آورد، لذا رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرید.